Forældre involvering

I Elmegården ønsker vi at skabe en grundstemning i huset som alle trives i, og hvor forældre er velkomne til at deltage og stille spørgsmål. Det at være en del af fællesskabet i Elmegården skal have betydning for hele familien.

I 2018 lavede bestyrelsen i samarbejde med ledelsen en vision for samarbejdet mellem forældre og Elmegården

Vision for Elmegården

Det vi vil

Vores vision er, at børnene i Elmegården får det bedste afsæt for at tage videre ud i livet, med en lyst og en nysgerrighed og en oplevelse af, at være nogen og kunne og ville noget.

Med de voksne som rollemodeller lærer børnene at være del af et fællesskab, hvor vi er opmærksomme på hinanden, hjælper hinanden, og viser hinanden respekt.

Børnene oplever at være værdifulde og blive set, læst og forstået. De oplever at Elmegårdens medarbejdere hjælper dem med at lykkes, både med at være sig selv, og med de relationer, de er i.

Dem vi er

Elmegården er en selvejende vuggestue og børnehave. Vi er et fællesskab bestående af børn, medarbejdere, forældre, ledelse og bestyrelse.

Vi i Elmegården ved, at et godt samarbejde er afgørende for børnenes læring, udvikling, dannelse og trivsel. Vi er derfor alle engageret i børnenes trivsel og sociale liv, og er opmærksomme på, at når vi bruger tid på at kende hinanden, mærke hinanden, rumme hinanden og ville hinanden, viser vi overfor vores børn at Elmegården er betydningsfuld!

Elmegården består af vuggestue og børnehave som er opdelt i to huse, men som også fungerer som en samlet enhed, hvor store og små kan have glæde og lære af hinanden.

Elmegårdens princip for samarbejde

For at realisere vores vision er vi i stand til "at se ud over vores egen næsetip" Vi er bevidste om at vores væren, gøren og laden, bliver set og spejlet af børnene. I hinanden har vi et væld af kompetencer, potentialer og kvaliteter, som alle kan få glæde af, når de sættes i spil.

Vi er i den forbindelse opmærksomme på, at give plads til at være dem vi er, og respektere hinandens forskelligheder. Vi taler ordentligt om og til hinanden, og er trygge ved at spørge hinanden - også om de svære ting.

Lysten og barnets glæde ved at lære, stimuleres både i Elmegården og i hjemmet - vi spørger ind, interesserer os og deltager aktivt i barnets hverdag og aktiviteter.

Vi tager initiativ til og deltager i sociale arrangementer og viser dagligt vores vilje, opbakning og engagement.

Personalet sætter en tydelig faglig ramme, som børn og forældre finder sig godt tilpas i.

Ved ovenstående skaber vi et trygt læringsmiljø for børnene, som støtter og udvikler dem som individer og i relationer.

Bestyrelsen 2018