Overgange

Elmegården er en integreret institution, og selv om vuggestuen og børnehaven ligger fysisk adskilt, har vi alligevel et tæt samarbejde mellem de to afdelinger.

Når børnene skal starte i vuggestue, har vi nogle måneder før opstart, en legestue som forældrene er velkomne til at besøge en gang om ugen. Her kan man møde personalet og få information om opstart, så forældrene er trygge og rolige når indkøringen af deres barn starter.

Når barnet nærmer sig tre år og skal i børnehaven, går vuggestuen på besøg i børnehaven, og introducerer børnene til legepladsen, huset og ikke mindst det pædagogiske personale. På den måde får vi lavet en overgang, der skaber sammenhæng, og gør at børnene stille og roligt, bliver sluset ind i børnehaven.

Det sidste år i børnehaven skabes der sammenhæng til skolen ved at etablere en ”skolegruppe” på tværs af stuerne. Det giver børnene mulighed for at øve sig i at være fordybet, holde fokus, og få positive erfaringer med at kunne være i nye fællesskaber.

Overgang fra vuggestue til Børnehave

Shape Created with Sketch.